後の先の形   Go no sen no kata brukade vara obligatorisk till tredje Dan i Sverige men visas inte längre eftersom den inte tillhör Kōdōkans officiella kata.

"Sen" kan översättas till "attackinitiativ" och "go" betyder "efteråt". Tori väntar alltså på ukes attack och tar sedan över, dvs kontrar.

Teknikerna i sig är fortfarande vanliga i tävling och finns i många slags utföranden (t ex kan man se Mifune visa vissa i äldre filmklipp). Till skillnad mot den stelare och mer "schematiska" Nage no kata innehåller den indirekt balansbrytning och den dynamik i rörelserna som är en viktig del av judo.

Det saknas en fastställd standard för utförandet; den finns framför allt beskriven i Mikinosuke Kawaishis (1899-1969) bok "The complete seven katas of judo". Han skriver att den tränades mycket på Waseda-universitetet i Tokyo, men möjligheten finns att den är helt konstruerad av Kawaishi. Kawaishi hade stor roll i judons framväxt i Europa och därför tränas den mest i bl.a. Holland och Frankrike, men inte i Japan.

I film nummer två nedan markeras genomgående hur ukes attack först blockeras, varpå tori sedan drar nytta av ukes försök att återgå till en stabil ställning.
I t ex kouchi gari till sasae tsurikomi ashi brukar man annars ofta kontra i samma ögonblick uke attackerar.

Sättet hiza guruma kontras med hiza guruma i en cirkelrörelse är det vanliga, men inte det som beskrivs av Kawaishi; där neutraliseras ukes drag med ett steg bakåt och när uke flyttar tillbaka sin blockerande fot följer tori efter med ett steg framåt och kastar.

Harai Goshi kontras här med en traditionell Sukui Nage. Ett annat vanligt utförande är att man gör en variant av Sukui Nage som kallas Te Guruma och istället lyfter med vänster arm på insidan av ukes vänstra ben bakifrån.

Go no sen no kata består av följande tekniker:

  1. Ō Soto Gari kontras med Ō Soto Gari (Ō Soto Gaeshi)
  2. Hiza Guruma kontras med Hiza Guruma
  3. Ō Uchi Gari kontras med Ō Uchi Gaeshi
  4. De Ashi Harai kontras med De Ashi Harai (Tsubame Gaeshi)
  5. Ko Soto Gake kontras med Tai Otoshi
  6. Ko Uchi Gari kontras med Sasae Tsurikomi Ashi
  7. Kubi Nage kontras med Ushiro Goshi
  8. Koshi Guruma kontras med Uki Goshi
  9. Hane Goshi kontras med Hane Goshi Gaeshi
  10. Harai Goshi kontras med Utsuri Goshi
  11. Uchi Mata kontras med Sukui Nage
  12. Seoi Nage kontras med Sumi Gaeshi

Här är en film som går igenom alla tekniker i Go No Sen No Kata:

Sorry, no match for the embedded content.