För att visa hur länge man tränat Judo och hur långt man kommit i sitt kunnande kan man gradera sig. Som elev i Judo graderar man sig enligt Kyu vilket symboliseras av olika färger på bältet. Vilka färger som man får skiljer sig lite runt om i världen.
I Sverige kan man även erhålla en mellan grad som representeras av en markering på sitt bälte i den färg som nästa grad har.

När man gått hela stegen upp till 1 Kyu övergår man till expert grader som börjar med 1 Dan vilket är ett svart bälte.

Därefter finns det tio steg inom Dan graderna. När man kommit upp till sjätte Dan får man ett bälte som är Rött och Vitt Det vita står för renhet och det röda för den intensiva träning du utfört och för de uppoffringar du har fått göra.
När man uppnått de två högsta rankerna nionde och tionde får man bära ett rött bälte.

De traditionella graderna är:

  • 6 Kyu Rokyu (Vitt Bälte)
  • 5 Kyu Gokyu (Gult Bälte)
  • 4 Kyu Yonkyu (Orange Bälte)
  • 3 Kyu Sankyu (Grönt Bälte)
  • 2 Kyu Nikyu (Blått Bälte)
  • 1 Kyu Ikkyu (Brunt Bälte)

Därefter är det de olika Dan graderna:

  • 1 Dan Shodan
  • 2 Dan Nidan
  • 3 Dan Sandan
  • 4 Dan Yodan
  • 5 Dan Godan
  • 6 Dan Rokudan
  • 7 Dan Shichidan
  • 8 Dan Hachidan
  • 9 Dan Kudan
  • 10 Dan Judan

Det är bara 15 st som blivit förärade 10:de Dan genom tiderna.

Innan graderingssystemet fanns användes en mer traditionell metod Wasuchi Mata vilket är certifikat I form av rullar vilka ofta innehöll skolans hemligheter.
Kano uppfann det moderna graderingssystemet 1883. Då fanns det inget som skiljde de med Dan grader ”Yudansha” och de som inte hade uppnått en Dan grad ”Mudansha”.

På den här tiden var inte Judo dräkten uppfunnen utan de som tränade använde kimono och bälten.
Judodräkten infördes 1907, men fortfarande var det bara svarta eller vita bälten. Den vita dräkten representerar renhet, enkelhet och undvikande av egoism. Då alla hade lika dräkter kunde man inte se skillnad på vilken ”klass” de tränande hade ute i samhället. Alla började som jämlikar. En vit dräkt med svart bälte representerar In och Yo, två motsatser av varandra.

De färgade bälten kom först senare när Judon började spridas utanför Japan.
Mikonosuke Kawaishi anses vara den som först introducerade olikfärgade bälten I Europa när han började lära ut Judo i Paris under 30-talet.
Judons system med den vita dräkten och färgade bälten spreds sen till andra kampsporter, som Aikido och Karate.

6 Kyū Vitt Bälte

Gul Markering

5 Kyū Gult Bälte

Gult Bälte
Orange Markering

4 Kyū Orange Bälte

Orange Bälte
Grön Markering

3 Kyū Grönt Bälte

Grönt Bälte
Blå Markering

2 Kyū Blått Bälte

Blått Bälte
Brun Markering

1 Kyū Brunt Bälte

Brunt Bälte