Upp

Shiai betyder tävling på Japanska.

Judons regler har ändrats drastiskt under de senaste 120 åren. Från början ansågs Kodokan Judo vara en form av Jiu-Jitsu och matcherna anordnades i en äldre Jiu-Jitsu stil.
Dessa matcher var väldigt hårda och slutade i många fall med skador och enligt vissa myter med dödsfall.

Reglerna nedan är översatta från boken The Complete Kano Jiu-Jitsu (Judo), (New York: Dover Publications, 1905)
skriven av H. Irving Hancock och Katsukuma Higashi

1. Varje tävlande ska bära rock och bälte

2. En tävlande skall anses besegrad när båda skuldrorna och höfterna har träffat golvet, förutsatt att den tävlande har uppnått denna position på golvet genom ett kast av sin motståndare.

3. En tävlande skall anses besegrad när han är i en sådan position på golvet, förutsatt att sagda tävlande inte kan ta sig loss från sin motståndares armar inom två sekunder.

4. En tävlande ska anses ha blivit besegrad när oavsett orsak han har blivit medvetslös. Men det är inte tillåtet att använda sådana knep när brottningsmatchen är mellan vänner. Tekniker som sparkar, slag, brytande av armar, ben och nacke är förbjudet.

5. En tävlande ska anses ha blivit besegrad när han har hamnat i en fasthållning genom sin motståndares fasthållning eller lås.

6. När en besegrad tävlande finner sig tvungen att erkänna sin förlust vid fasthållning, ska han klappa med sin hand eller fot på golvet eller sin motståndares kropp. Klappandet med fot eller hand anses som ett tecken på att man ger upp.

7. När en besegrad tävlande klappar i golvet eller någon annanstans som ett bevis på fasthållningen, måste segraren omedelbart släppa sin fasthållning eller låsning.

8. Det är underförstått och överenskommet att en Jiu-Jitsu utövare oavsett om han möter en boxare eller brottare skall ha tillåtelse att använda sig av de försvarsmetoder och tekniker som tillhör Jiu-Jitsu.

9. Det är vidare underförstått och överenskommet att en Jiu-Jitsu utövare inte tar något ansvar för några skador som är uppstått på grund av någon teknik som använts under tävlingen. Utöver det ska Jiu-Jitsu utövaren inte stå till svars för något av den smärta eller skada som kan uppstå under en tävling.

10. Två kompetenta vittnen från varje sida, totalt fyra stycken, skall se till att dessa regler och överenskommelse är nedskrivna på ett korrekt sätt och bevittnade. Detta för att ingen tävlande eller annan deltagare i tävlingen på inga grunder ska kunna rikta anklagelser på grund av skada, skador eller dödsfall som uppkommit i tävlingen.

Ett citat av Sakujiro Yokoyama som finns i boken "The Fighting Spirit of Japan" av E.J. Harrison visar hur hårda tävlingar kunde vara på den tiden.

Även Kano skrev om sådana här matcher i sina memoarer.
"Det verkade som Kodokan behövde ta sig an hela Japan, och behövde vara redo för att vad som helst kunde hända".
1886 hölls en berömd tävling som anordnades av Tokyo Metropolitan Police Department. Det här var en tävling mellan den relativt nya Kodokan och Totsuka-ha Yoshin-ryu Jiu-Jitsu.
Detta blev en vändpunkt för Judon, där Kodokan visade sin dominans och säkrade sin framtid genom att vinna 12 av 15 matcher som varade i upp till en timme. De 3 andra matcherna slutade oavgjort.

Idag är det betydligt fredligare tävlingar som hålls, och dagens regler kan du läsa om på sidorna under det här avsnittet.

Tävlingsregler

Regler

Domarens Tecken

Domarens Tecken

En ordbok för dig som tävlar

Ordbok för tävlande