Renraku Waza

Betyder "kombinationer" (ordagrant "tekniker med kontakt"). Om kontringar är viktiga för ditt försvar så är kombinationer lika viktiga för ditt anfall.
En kombination består av ett eller flera kast som leder fram till ditt favoritkast. Teknikerna bör hänga ihop på något sätt, så man får flyt i sin kombination och behåller farten. Första tekniken kan vara en helt utförd attack eller bara en fint. Men en kombination måste inte bestå i två eller fler kasttekniker, utan kan även bestå av ett kast som inte ger poäng och då kombineras med en attack i Ne Waza.

Man kan dela in stående kombinationer på olika sätt. Ett exempel på detta innehåller fyra typer:

  1. Bakåt - bakåt: attack för att få motståndaren att röra sig bakåt och sedan utnyttja detta med ytterligare en teknik bakåt, t ex Ō uchi Gari till Ō Soto Gari.
  2. Framåt - bakåt (eller tvärt om): attack framåt eller bakåt för att skapa en motreaktion för att kunna kasta åt motsatt håll, t ex Seoi Nage till Ko Uchi Gari.
  3. Högerteknik - vänsterteknik: t ex attackera med höger Seoi Nage och sedan växla till vänster Sode Tsurikomi Goshi utan att byta grepp.
  4. Få motståndaren att stå på ett ben: t ex med en attack med Ō Uchi Gari som sedan följs upp med Tai Otoshi.

Renzoku Waza

En egen kategori som betyder "ihängande attacker", eller "attacker utan avbrott". Där görs upprepade attacker med samma teknik utan uppehåll. T ex att när motståndaren unviker en Tai Otoshi genom att kliva förbi det blockerande benet, utföra ännu en Tai Otoshi, så många gånger det behövs.

Förslag på kombinationer

Ō Soto Gari i kombination med Sasae Tsurikomi Ashi

Ō Uchi Gari i kombination med Tai Otoshi

Seoi Nage i kombination med Ko Uchi Gari

Här är en spellista med 13 olika kombinationer

Kombinationer i tävling

Fler bra kombos speciellt den 26 sek in i filmen

Ō Soto Gari i kombination med (Nidan) Ko Soto Gake Första kombinationen i filmen.

Förslag på kombinationer till cirka 30 kast.

I första kolumnen har du favorittekniken, i andra vilka tekniker man kan använda för att öppna upp för sin favoritteknik och i sista kolumnen har du tekniker som kan användas om din favoritteknik inte lyckas.